زنی با الیاف پلی استر کاسپین برای خودش فرش بافت

پلی استر چیست؟
الیاف پلی استر کاسپین یک ترکیب شیمیایی است که وجود آن در طبیعت از سال 1830 شناخته شده است، اما به طور کلی به عنوان یک رزین مصنوعی در نظر گرفته می شود که توسط انسان از مواد خام به دست آمده از نفت ساخته شده است.

همانطور که امروزه می دانیم،الیاف پلی استر از دهه 30 قرن بیستم شروع به تولید کرد که به دنبال مواد جدید بود که منجر به تولید الیافی به نام تریلن شد که در ابتدا به عنوان نخ دوخت استفاده می شد، در فرانسه این الیاف را ترگال و در اسپانیا ترلنکا.

در سال 1941، جان رکس و جیمز تنانت، شیمیدانان بریتانیایی، پلی اتیلن ترفتالات را که بیشتر به عنوان PET شناخته می شود، به ثبت رساندند. پس از جنگ جهانی دوم، شرکت آلمانی Hoechst شروع به تولید پلی استر با نام Trevira کرد.

قبلاً در سال 1946، DuPont حق انحصاری تولید الیاف پلی استر را در ایالات متحده به دست آورد که در آن زمان با نام Dacron شناخته می شد. از آن زمان به بعد، برنامه های کاربردی متعددی شروع به ظهور کردند و بهره برداری تجاری گسترده را آغاز کردند.

الیاف پلی استر کاسپین

پلی استر یکی از همه کاره ترین مواد مصنوعی است، در برابر اکثریت قریب به اتفاق عوامل شیمیایی بسیار مقاوم است، جذب رطوبت پایینی دارد و می توان آن را پردازش حرارتی و کشش داد تا مقاومت مکانیکی بالایی به آن بدهد، به طرق مختلف استفاده می شود.

صنایع که مهمترین آنها بسته بندی مانند بطری های پلاستیکی (PET) و البته صنعت نساجی است که به صورت رشته های پیوسته یا به صورت الیاف کوتاه در کفش، لباس زیر زنانه، پوشاک، شلوار جین، مبلمان استفاده می شود.

تولید الیاف پلی استر تجاری در 2 مرحله انجام می شود که برای آن از راکتورهایی با شرایط کنترل شده فشار، دما، جریان و زمان ماند استفاده می شود.

در مرحله دوم به نام پلی تراکم، جایی است که رشد زنجیره مونومر برای به دست آوردن پلیمر پلی استر به صورت مذاب و با درجه ویسکوزیته کنترل شده انجام می شود، محصول جانبی این فرآیند اتیلن گلیکول است که چنین نیست. در واکنش استفاده می شود.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.