اتصالی عجیب سیم برق دو رشته سفید در تبریز!

هر هادی حامل جریان، از جمله کابل، یک میدان الکترومغناطیسی ساطع می کند. به همین ترتیب، هر هادی یا کابلی انرژی را از هر میدان الکترومغناطیسی موجود در اطراف خود می گیرد. این اثرات اغلب نامطلوب هستند، در مورد اول به انتقال ناخواسته انرژی است که ممکن است بر تجهیزات مجاور یا سایر قسمت‌های همان تجهیزات تأثیر منفی بگذارد. و در حالت دوم، دریافت ناخواسته نویز که ممکن است سیگنال مورد نظر را که توسط کابل حمل می شود را بپوشاند، یا اگر کابل حامل ولتاژ منبع تغذیه یا کنترل باشد، آنها را به حدی آلوده کند که باعث اختلال در عملکرد تجهیزات شود.

اولین راه حل برای این مشکلات، کوتاه نگه داشتن طول کابل در ساختمان ها است، زیرا برداشتن و انتقال اساساً متناسب با طول کابل است.

راه حل دوم این است که سیم برق دو رشته سفید را از مشکل دور کنید فراتر از این، طرح های کابل خاصی وجود دارد که انتقال و انتقال الکترومغناطیسی را به حداقل می رساند.

سه تا از تکنیک های اصلی طراحی عبارتند از: محافظ، هندسه کواکسیال و هندسه جفت پیچ خورده.

محافظ از اصل الکتریکی قفس فارادی استفاده می کند کابل در تمام طول خود در فویل یا مش سیم محصور شده است تمام سیم هایی که در داخل این لایه محافظ جریان دارند تا حد زیادی از میدان های الکتریکی خارجی جدا می شوند، به خصوص اگر سپر به نقطه ای با ولتاژ ثابت مانند زمین یا زمین متصل باشد. با این حال، محافظت ساده از این نوع در برابر میدان های مغناطیسی با فرکانس پایین بسیار موثر نیست  مانند “هوم” مغناطیسی از یک ترانسفورماتور قدرت نزدیک. یک محافظ زمینی روی کابل‌هایی که با ولتاژ 2.5 کیلو ولت یا بیشتر کار می‌کنند، جریان نشتی و جریان خازنی را جمع‌آوری می‌کند و از مردم در برابر شوک الکتریکی محافظت می‌کند و استرس عایق کابل را یکسان می‌کند.

طراحی کواکسیال به کاهش بیشتر انتقال و پیکاپ مغناطیسی فرکانس پایین کمک می کند. در این طرح فویل یا محافظ توری دارای مقطع دایره ای بوده و هادی داخلی دقیقا در مرکز آن قرار دارد. این باعث می شود ولتاژهای القا شده توسط یک میدان مغناطیسی بین سپر و هادی هسته از دو قدر تقریباً مساوی تشکیل شود که یکدیگر را خنثی می کنند.

یک جفت پیچ خورده دارای دو سیم از یک کابل است که به دور یکدیگر پیچیده شده اند این را می توان با قرار دادن یک سر یک جفت سیم در یک مته دستی و چرخاندن با حفظ کشش متوسط ​​روی خط نشان داد.

در جایی که سیگنال تداخلی دارای طول موجی است که در مقایسه با گام جفت پیچ خورده طولانی است، طول های متناوب سیم ها ولتاژهای متضادی ایجاد می کنند که تمایل به خنثی کردن اثر تداخل دارند.